تحولات منطقه

۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۶۶۰۹

خداوند می‌فرماید چیدنی‌های بهشت برای اهل آن است و هر چه بخواهند بی‌نیاز از وسیله فراهم می‌شود. بهشتیان پرتوی از اراده الهی دارند؛ چنان‌که خدای متعال فرموده است: «آنچه بخواهی اراده کن، می‌شود»، زیرا اراده آنان در بهشت بر اشیا حاکم است.

نامه‌ای در بهشت از خدای متعال به بنده مؤمن
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

استاد شهید مطهری در یکی از آثار خود به موضوع «حکومت اراده در بهشت و یک حدیث تأمل‌ برانگیز» اشاره کرده‌اند که تقدیم شما فرهیختگان می شود.

خداوند در سوره دهر می‌فرماید: «وَ ذُلِّلَتْ قُطُوفُهٰا تَذْلِیلاً».

چیدنیهای آن درختان رام‌ ‌اند برای آنها رام شدنی؛ یعنی حکومت اراده است.

مطلبی است در روایات و در مجموع آیات از جمله آیه «لَهُمْ مٰا یَشٰاؤُونَ‌ فِیهٰا وَ لَدَیْنٰا مَزِیدٌ» .

هر چه بخواهند از آنِ آنهاست و در نزد ما بیش از آنچه بخواهند برای آنها هست.

با توجه به روایاتی که در این زمینه رسیده و خود آیه هم دلالت می‌کند، این فرق می‌کند با این که بگویند در دنیا فلان شخص مقتدر یا پولدار هر چه را بخواهد برایش فراهم است.

مثلاً در دنیا اگر بگویند که رئیس جمهور آمریکا هرچه بخواهد برایش فراهم است یعنی هر چه بخواهد وسیله‌اش برایش فراهم است، پولش برایش فراهم است، هواپیما برایش فراهم است.

اگر چیزی را بخواهد که در آن سر دنیا هم باشد می‌روند برایش تهیه می‌کنند و می‌آورند. این یک جور است.

یک وقت هست که خدا می‌گوید: «هر چه بخواهند برای آنها فراهم است»

یعنی همه چیز بستگی دارد به اراده آنها، حتی وسیله نمی‌خواهد.

حدیث عجیبی هست که با یک تعبیر فوق‌العاده‌ای آمده. البته اینها صورت رمز را دارد.

نامه‌ای در بهشت از خدای متعال به بنده مؤمن می‌رسد به این عنوان: «من الحی الذی لایموت الی الحی الذی لایموت»؛

از زنده جاویدان به سوی زنده جاویدان، از خدا به انسان:

«بنده من! من آنچه را که بگویم بشو، می‌شود، تو در بهشت پرتوی از اراده من را داری، آنچه را که بخواهی اراده کن؛ می‌شود.»

منبع: استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۱۱، ص ۷۷

منبع: خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha